diplomaatje erbij!!! - Reisverslag uit Nouméa, Nieuw Caledonië van Lonnie V - WaarBenJij.nu diplomaatje erbij!!! - Reisverslag uit Nouméa, Nieuw Caledonië van Lonnie V - WaarBenJij.nu

diplomaatje erbij!!!

Door: Webmaster Lonneke

Blijf op de hoogte en volg Lonnie

23 November 2008 | Nieuw Caledonië, Nouméa

Hallo allemaal!

Jawel, het is uitermate raar maar waar: Ik heb afgelopen vrijdag mijn diploma (padi) voor ´open water scuba diver´ gehaald!!!!!!

Het is uiteindelijk allemaal supersnel gegaan. Zo had ik dinsdag alleen nog theorie bekeken en gelezen, woensdagochtend lag ik in de tropische zee. Daar gingen we tot 2 meter diep allerlei doodenge oefeningen doen...oren klaren, masker af en weer op, zwemmen en proberen op de bodem te blijven zitten enz. Voor mij was dat eigenlijk al eng genoeg. Ademen onder water, en dan ook nog allerlei dingen doen die tegen je gevoel ingaan...brr!!! Maaar ik bleef volhouden. Zo gingen we donderdag naar 7 meter diep, om daar de rest van de oefeningen te doen. Zonder lucht komen, zonder masker zwemmen, een noodopstijging maken.....DOODeng, maar toen is harmen meegeweest om letterlijk mijn handje vast te houden!! :)
Ik had wat oorproblemen, maar ik moest toch ´s middags naar de dokter voor een medische keuring (wat verplicht is om te mogen duiken). Hij heeft me een wondermiddel gegeven zodat ik braaf kon blijven duiken.
Vrijdag was het dan zover...alle praktische oefeningen waren gedaan, het was tijd voor het echte werk. We gingen naar de grootste lagoon die bestaat (zeggen ze!) om een echte ontspannen duik te maken. De eerste duik was nog even wennen, maar daar zag ik al snel de eerste haai voorbij komen! Zelfs slangen bleken niet eng te zijn onder water. We gingen tot 12 meter diep langs een mooi rif. Het enige wat tegenzat was dat we tegen de stroming in terug moesten zwemmen, wat errrug zwaar was!
De tweede duik wilde mijn dive-instructor het nog wat spannender maken dan het al was en zijn we tot 18,5 meter diep gegaan!!! En het was helemaal niet eng! Whoehoe, weer een grens verlegd! Ik heb echt heeeeele grote schilpadden gezien onder water, en 1tje zelfs geaaid!!!!! Verder waren er superveel mooie grote vissen, hele colonnen!!!! Wat een supergrote kick gaf dat zeg! Toen heb ik voor het eerst echt van de duik kunnen genieten en ontspannen rondgezweefd door het water! Dat gaat hier hopelijk zeker nog herhaald worden! Dus ik ben in drie dagen een diploma en een hele bijzondere ervaring rijker!!

Dit weekend zijn harmen en ik een weekendje naar het zuiden vertrokken. Langs de echte bevolkingsstammen zoals die horen te zijn op een tropisch eiland. Klein, rustig en primitief. ´Kanakken´ heet die bevolking hier. We hebben daar in een beekje onder een waterval gezwommen, local-eten gekocht: litchi´s, hele gekke kleine witte vruchten, en cheese-chips die smaakte naar gefrituurde muffins....beetje vreemd maar wel lekker! Het plan was om naar een supermooie baai te gaan om te kamperen en te duiken, maar dat bleek niet meer te bestaan. Toen hebben we in een andere baai de tent op gezet, waar we tezamen met 50 aziaten de nacht door hebben gebracht. De tent met uitzicht op zee, het geluid van de branding op de achtergrond...zou heel rustgevend kunnen zijn, als die aziaten niet hadden bedacht om HEEL DE NACHT karaoke te gaan zingen...grrr!!!
De volgende dag hebben we nog wat mooie baaitjes bezocht en een poging gedaan om te snorkelen, maar bij eb is een koraal vooral hard, pijnlijk en onhandig om overheen te komen voor je bij het diepe water bent. Dat was dus geen succes...
De reis opzich was al een heel avontuur...een hele lange slingerweg door de bergen. En ´weg´ is nog luxe gezegd, er lag wat hard zand met verschillende klasse kuilen. Klasse A: groot, opvallend en ondiep.
Klasse B: klein, onverwacht en heel diep. KLasse C: de weggevroten zijkanten van de wegen. Heel spannend als je berg op en af gaat en er opeens overal kuilen opduiken, nergens richting staat aangegeven en alle wegen halverwege ineens afgesloten blijken te zijn door omlaaggevallen rotsblokken.
Maar het kamperen was heerlijk, even weg uit het 80-sterren-restaurant, weg van de bewoonde wereld, back to the basics van oude kanakken! En slapen in een tent terwijl de regen op het tentdoek tikt, blijft toch een ouderwets rustgevend gevoel opleveren.....

Liefsss

  • 23 November 2008 - 12:32

    Marianne:

    heerlijk he die regen op je tentdoek !!! denk je in ieder geval weer even aan nederland !!
    dikke kus Mam

  • 23 November 2008 - 12:34

    Marianne:

    oeps , bijna vergeten !! van harte proficiat met het behalen van je diploma !!! heel knap van je hoor !!
    nog dikkere kus, Mam

  • 23 November 2008 - 18:32

    Tab:

    gefeliciteerd :D staat weer goed op je cv,
    maar hier is het ook leuk, want hier is ALLES wit, jawel SNEEUW, en VEEL OOK!

    liefss!!

  • 23 November 2008 - 18:33

    Sophie:

    Lonnie!! Woehoee, duiken, ik ben werkelijk waar mega jaloers! Heb je een dikke mail gestuurd en die witte litchi's zijn lekker he? Neem maar een kilotje mee, we kunnen wel wat tropische fruit gebruiken hier in de sneeuw ;-)
    Kus!

  • 24 November 2008 - 18:33

    Mariette:

    Super tof! Gefeliciteerd met trots op je! Terwijl jij daar lekker op het strand ligt, glibberen wij naar huis met 50 km/h op de snelweg...:S
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lonnie

Actief sinds 05 Juli 2006
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 42229

Voorgaande reizen:

15 December 2014 - 05 Januari 2015

Rondje Maleisie

03 September 2013 - 03 September 2013

Reis door allerdaagse dingen

04 Januari 2010 - 04 Februari 2010

backpacken!!

Landen bezocht: